
Czy Twoja marka powinna mieć brand book?
Na początek odpowiedzmy sobie na pytanie: Czym jest brand book?
Brand book zwany również księgą znaku zawiera informacje odnośnie zastosowania logo w różnych przypadkach, kolorystykę i typografię, pole ochronne, wymiary logo oraz zastosowanie go na różnych kolorach tła. Każdy profesjonalny grafik pracując nad logo, tworzy księgę znaku, która daje gwarancję prawidłowego używania logo, niezależnie na jakim nośniku będzie umieszczany. To służy również budowaniu pozycji marki i jej rozpoznawalności w spójny sposób.
Niweluje wiele problemów i ułatwia pracę projektantom, ponieważ nie muszą się zastanawiać jakiego koloru powinno być tło lub jaki krój pisma wybrać np. do reklamy. Inspiracje, wskazówki dotyczące połączeń znajdują się właśnie w solidnym brand booku.
Pomaga to również przy współpracy z agencjami marketingowymi, które dzięki temu wiedzą, jak zaprezentować markę w social mediach, aby komunikacja była spójna i zbudowała silną pozycję na rynku.
Jakie elementy są zawarte w brand booku?
Budowa logo
Ten element jest niezbędną częścią brand booka w sytuacji zgłoszenia znaku do Urzędu Patentowego. Grafik przedstawia konstrukcję znaku, używając do tego siatki konstrukcyjnej. Znak marki może składać się tylko z sygnetu np. jabłko Apple lub logotypu jak napis Pepsi można również zastosować obie rzeczy, jak to zostało zrobione w przypadku logo WWF.
Alternatywna wersja logo
Podstawowa wersja logo jest najważniejszym elementem w księdze znaku, lecz prezentuje się również logo oraz slogan w wersji monochromatycznej-jednokolorowej i achromatycznej, czyli w odcieniach szarości.
Kolorystyka
Kolory potrafią wzbudzać emocje, więc ważne jest, aby dobrać je mądrze. Poza kolorami głównymi są również kolory funkcyjne, które mają zastosowanie jako akcenty. Opis barw występujących w sygnecie i czcionce pomaga przy prezentowaniu logo na różnych nośnikach.

Typografia
Choć może się wydawać, że to element mało wpływający na komunikacje i postrzeganie marki – nic bardziej mylnego. Typografia, tak samo, jak inne elementy od pierwszego spojrzenia wywołuje w nas postrzeganie marki tak, jak chce być postrzegana. Różny krój pisma wywołuje w nas różne emocje, dlatego zadaniem grafika jest dobór odpowiedniego fontu.
Czy warto zainwestować w brand book?
Odpowiadając na pytanie zadane w tytule czy Twoja marka powinna mieć brand booka? Tak!
Ten obszerny dokument zawierający zbiór zasad pozwoli na stworzenie spójnej identyfikacji wizualnej, która jest podstawą do budowania pozycji marki na rynku oraz jej rozpoznawalności. Kiedy we wszystkich miejscach będziesz komunikować się tak samo, z czasem klienci zaczną rozpoznawać firmę po samych kolorach czy rodzaju fontu. Znacząco ułatwi on pracę firmom zewnętrznym, grafikom oraz agencjom social media, ponieważ zawiera odpowiedzi na wiele pytań, które prawdopodobnie pojawiłyby się podczas współpracy i nakierują nowych współpracowników/zewnętrznych usługodawców na odpowiednią estetykę i elementy już na starcie współpracy.